Prepress en print innovaties door de jaren heen

In 1450 ontwikkelde de Johannes Gutenberg de eerste drukpers die hiermee het fundament creëerde voor de boekdrukkunst zoals wij deze nu kennen. Door de eeuwen heen is de drukpers verder ontwikkeld en wordt deze tot de meest belangrijkste uitvindingen uit de geschiedenis gerekend. De opkomst van nieuwe media zorgde er de afgelopen 20 jaar voor dat de ontwikkeling van technologie binnen de prepress en print niet stil stond. Nieuwe technieken zorgden voor grote veranderingen voor de ontwerpers van drukwerk en voor de drukkerijen. Wij verzamelden de belangrijkste innovaties op gebied van prepress en print vanaf de jaren ’90.

1990 – 1999

pdf-iconOp gebied van prepress waren er twee hele belangrijke ontwikkelingen. QuarkXpress (vaak ook Quark genoemd) is voor ontwerpers van drukwerk een echte aanwinst. De software maakt het maken en bewerken van complexe pagina-indelingen eenvoudig. Hoewel de eerste versie in 1987 al werd uitgebracht, was versie 3.32 uit 1996 in vergelijking met de concurrenten makkelijker in gebruik, mooier. Een andere belangrijke ontwikkeling vond ook in 1996 plaats. Het PDF 1.3 formaat (Portable Document Format) werd binnen zeer korte tijd de nieuwe standaard binnen de prepress. De universele bestandsindeling zorgt dat de oorspronkelijke layout, lettertypen en afbeeldingen behouden blijven.

Op gebied van druktechnieken kwam het digitaal drukken in de jaren ’90 pas echt van de grond. Vooral voor kleine oplagen, spoedklussen en grote formaten is digitaal drukken voordeliger dan traditionele druktechnieken.

2000 – 2010

Een van de belangrijkste ontwikkelingen in het eerste decennium van de 21ste eeuw, is de komst van Adobe Creative Suite. Hoewel de eerste versie van Photoshop al in 1990 op de markt werd gebracht, slaagde Adobe er met de bundeling van Photoshop, Illustrator en Indesign in de Adobe Creative Suite (2001) pas in om te domineren op het gebied van software in de grafische industrie. Tot op de dag van vandaag wordt de Creative Suite veel gebruikt door ontwerpers voor het opmaken van drukwerk.

design-infographic

Dat steeds meer mensen in Nederland verbonden waren met het internet, zorgde voor een opkomst van online drukkerijen. In 2010 werd de omzet van online drukkerijen al op zo’n €100 miljoen geschat. Opvallend is dat dit vooral nieuwe partijen zijn, zoals ontwerpbureaus die ook zelf het drukwerk willen verzorgen. Andersom zien we ook online drukkerijen als Drukhetnu, die grafische ontwerpers aan zich gebonden hebben om ook design-diensten aan te bieden. De traditionele grafische bedrijven maken nog maar mondjesmaat de overstap naar het online aanbieden van drukwerk.

Vanaf 2010

Vanaf 2010 komen digitaal en print steeds meer samen. Een goed voorbeeld hiervan is Cineprint, een nieuwe techniek die printadvertenties interactief maakt. Door een iPad onder de advertentie te leggen, komt de print versie tot leven met licht, geluid en beweging. In de toekomst verwachten we steeds meer initiatieven en technieken die digitaal en print naar elkaar toebrengen.

3D printers

Een andere belangrijke ontwikkeling is de opkomst van 3D printers. Deze nieuwe printers maken het mogelijk om producten als telefoonhoesjes en maquettes in kleine oplagen af te drukken. Hoewel deze techniek niet echt iets te maken heeft met drukwerk, ligt het wel in het verlengde. De eerste drukkerijen springen zelfs in op de trend en bieden bedrijven naast traditioneel drukwerk, ook het printen van 3D-objecten aan. De technologische ontwikkelingen op gebied van online en print bieden dus ook volop kansen voor nieuwe business voor drukkerijen.