Instagram geeft fabrikanten digitale camera hoop

Fotograferen met de smartphone is zo populair dat de wereldwijde verkoop van digitale camera’s in de eerste helft van 2015 daalde met 10%. De kwaliteit van de smartphonecamera is de laatste jaren stevig verbeterd en dat maakt de aanschaf van de klassieke compactcamera overbodig. Ook maakt fotograferen met een smartphone het mogelijk om de gemaakte foto’s meteen te delen via Facebook, Instagram of andere sociale netwerken. En dat blijken mensen maar al te graag te doen, zeker als ze via Instagram de foto ook nog leuk kunnen bewerken tot een kunstwerk. Toch zien fabrikanten van digitale camera’s ook lichtpuntjes in deze tijd van smartphones en sociale media. Zo hebben consumenten steeds meer zin in de semi-professionele spiegelreflexcamera of de betere compactcamera’s. Ook nieuwe segmenten als de actiecamera en drone zijn in opmars.

Hulp uit onverwachte hoek

Opmerkelijk genoeg heeft Instagram, Retrica en andere apps voor camera en foto’s ervoor gezorgd dat steeds meer consumenten interesse krijgen in fotografie. In iedere actieve gebruiker van Instagram schuilt een potentiële hobbyfotograaf. Wie zichzelf eenmaal op deze manier ontdekt heeft, blijkt dat te willen uitbreiden met de aanschaf van een semi-professionele camera. Vooral de betere, duurdere modellen blijken populair. Deze ontwikkeling biedt mogelijkheden voor een duurzame toekomst van de digitale camera. Willen fabrikanten in deze smartphonetijd echt profiteren, dan moeten ze wel mensen weten aan te zetten van hun smartphone over te gaan op de digitale camera.